Supertrener aktywnosc fizyczna a zdrowie

Zielony jęczmień - czy warto ?

Data opublikowania: 2018-06-14 10:10:00
Autor: Izabela

Zielony Jęczmień

To m. in. dlatego powstała kategoria „superżywności”, czyli produktów uzupełniających dietę o wszystkie potrzebne składniki odżywcze. Od kilku sezonów w czołówce listy znajduje się młody zielony jęczmień.

Cały sekret zielonego jęczmienia tkwi w doborze odpowiedniego momentu na jego zbiór i właściwą obróbkę. Idealna roślina musi być ścinana w pierwszej fazie wzrostu, po około 7-10 dniach, kiedy nie zawiera glutenu. To wtedy magazynuje najwięcej składników odżywczych, które w dodatku są wysoko wchłanialne. Dorosła roślina traci je m. in. w procesie dalszego wzrostu. Młode pędy powinny być najpierw opłukane, a później wysuszone w niskiej temperaturze przez kilka minut, dzięki temu nie stracą wyjątkowych właściwości. W kolejnym etapach młody jęczmień przetwarzany jest na proszek, który można dodawać bezpośrednio do jedzenia, np. sałatek, zielonego koktajlu, albo zażywać w formie suplementu.

Pomocna dłoń z natury

Lekarze nazywają młody zielony jęczmień panaceum na dolegliwości XXI wieku. Roślina znakomicie uzupełnia niedobory witamin. Posiada silne działanie alkalizujące, tzn. wyrównujące gospodarkę kwasowo-zasadową organizmu. Zakwaszenie ma wpływ na powstawanie tzw. współczesnych chorób cywilizacyjnych. Młody jęczmień zawiera chlorofil, czyli substancję wykazującą działanie oczyszczające i regenerujące. Dlatego zalecany jest przy anemii, spadku koncentracji i przy przewlekłym stresie.

Okiem eksperta

Spożywanie zielonego jęczmienia poprawia nastrój. Czujemy, że mamy więcej wigoru i chęci do działania.  To zasługa obecnych w składzie przeciwutleniaczy i aminokwasów. Ale trzeba pamiętać o regularności. Pierwsze efekty są zauważalne już po kilku dniach. Jednak, żeby w pełni skorzystać z dobrodziejstw rośliny, warto stosować około dwumiesięczną suplementację. – mówi Agnieszka Owczarek psychodietetyk, ekspert marki Noble Health.  – Wtedy organizm będzie mógł przyswoić optymalną ilość korzystnych substancji. Po 6-8 tygodniach poczujemy się nie tylko lepiej, ale i lżej. To zasługa wysokiej zawartości błonnika pokarmowego, który zapewnia uczucie sytości i wspomaga trawienie. 

Właściwości:

1. Zawiera kilkukrotnie więcej witaminy C niż szklanka soku pomarańczowego.

2. Porcja młodego jęczmienia jest znacznie bogatsza w beta-karoten niż marchew.

3. Zielony jęczmień zawiera w porównaniu z pszenicą kilkukrotnie więcej potasu, magnezu, wapnia i żelaza.

4. Przeciwdziała wolnym rodnikom, odpowiedzialnym m. in. za starzenie się skóry ponad 200 razy bardziej niż witamina E.