Supertrener aktywnosc fizyczna a zdrowie

Olej rzepakowy - spożywać czy unikać?

Data opublikowania: 2018-05-24 10:04:00
Autor: Izabela

Olej rzepakowy - spożywać czy unikać?

Olej rzepakowy dość intensywnie promowany jest ostatnio jako tłuszcz o uniwersalnym zastosowaniu i walorach prozdrowotnych. Ponoć można go z powodzeniem spożywać na surowo wzbogacając dietę w cenne kwasy tłuszczowe jak i też używać do obróbki termicznej nie ryzykując powstania związków szkodliwych dla naszego organizmu. Jak jest naprawdę?

W ciągu ostatnich dwóch dekad spożycie tłuszczów roślinnych w naszej diecie istotnie się zwiększyło. Dzisiejsze odmiany rzepaku pozwalają otrzymać olej zbliżony w pewnym stopniu składem tłuszczowym do oliwy z oliwek. Aktualnie w oleju rzepakowym udział kwasu oleinowego wynosi 50 – 65%. Dla porównania w oliwie z oliwek jest go około 65 – 75%. Kwas oleinowy charakteryzuje się wg niektórych źródeł – korzystnym wpływem na ogólnie pojęte zdrowie metaboliczne co manifestuje się m.in. polepszeniem profilu lipidowego i obniżeniem ciśnienia tętniczego krwi. Poza tym kwas oleinowy jest dość odporny na działanie wysokiej temperatury, co sprawia, że tłuszcze w niego zasobne polecane są często do smażenia.

Dodatkowo olej rzepakowy jest ubogi w kwasy nasycone (zawiera ich ledwie 5 - 7%), co bywa przedstawiane jako zaleta. Jednak nie to jest najczęściej podnoszoną zaletą oleju rzepakowego. Unikalność tego tłuszczu ma polegać na czymś innym. Oto kilka z jego korzyści.

1. Olej rzepakowy tłoczony na zimno obniża poziomu cholesterolu we krwi

2. Tłuszcz rzepakowy zapewnia dobrą kondycję pracy serca

3. Olej rzepakowy wpływa na zdrowie skóry bo jest bogaty w dobrze przyswajalną witaminę E

4. Kwasy tłuszczowe rzepaku powodują obniżenie ryzyka cukrzycy

5. Kwasy tłuszczowe rzepaku zapewniają lepsze funkcjonowanie mózgu 

Powinniśmy dbać o właściwą podaż w naszej diecie kwasów tłuszczowych Omega-3 gdyż, spożycie w Polsce jest na bardzo niskim poziomie, dlatego włączmy do naszej diety bogaty w te kwasy olej rzepakowy.