Supertrener aktywnosc fizyczna a zdrowie

Kiedy dziecko powinno rozpocząć przygodę ze sportem?

Data opublikowania: 2018-01-22 11:25:00
Autor: Izabela

Od 3. do 7. roku życia trwa pierwszy skok pokwitaniowy, nazywany "złotym rozwojem". Dlaczego złotym? Bo w tym czasie kształtują się wszystkie cechy sprawnościowe dziecka - następuje wzmocnienie mięśni i kośćca, dojrzewają wyższe ośrodki układu nerwowego. Dzieci są bardzo ruchliwe, żywe, aktywne fizycznie, chętne do wysiłku. Zatem jak zainteresować dziecko sportem i jak dobrać mu odpowiedni trening? Tutaj na pewno coś znajdziesz. 

Są różne szkoły. Cały świat stawia na specjalizację w danym sporcie. Amerykanie stosują złotą zasadę: 3 godziny treningu dziennie przez 10 lat, a wychowamy sobie mistrza. Nie precyzują jednak, jakiego treningu. Są i kraje, gdzie od najmłodszych lat dzieci trenują jedną dyscyplinę. Na Białorusi czy w Bułgarii już 6-latkowie podnoszą ciężary.

Polskie Towarzystwo Medycyny Sportowej opracowało program treningowy dla dzieci, według którego do 6. roku życia powinniśmy sport łączyć z zabawą, zachęcać do niego, proponując gry sprawnościowe, takie, które wywołają u dziecka poczucie spełnienia, satysfakcji. Dopiero potem możemy zacząć rozglądać się za konkretną dyscypliną. W tym okresie należy przede wszystkim umożliwić dziecku zdrowy wzrost i rozwój, a nie przeciążać organizm.

Po 6. roku życia wskazane są dyscypliny, które poprawiają koordynację, ale nie przeciążają aparatu ruchu (taniec, basen, piłka nożna). Od 8. te, które poprawiają zwinność i dynamikę, na przykład tenis, gimnastyka, biegi krótkie. Po 10. roku życia możemy zająć się budowaniem wytrzymałości - doskonałe do tego są pływanie czy biegi. Dopiero po 13. roku możemy postawić na trening wytrzymałościowy, na przykład lekkoatletyka. O treningu statycznym siłowym możemy zacząć myśleć, kiedy dziecko osiągnie 15. rok życia. Sporty walki można zacząć trenować od 12. roku życia, ale trening powinien skupiać się na doskonaleniu techniki, a nie na walce.

Podane przedziały czasowe są jednak orientacyjne. Trening musi być zindywidualizowany, dobrany odpowiednio do rozwoju dziecka. Co więcej, pamiętajmy aby dobrze skomponować posiłki dla naszej pociechy. Dbajmy o dostarczanie cennych witamin i eliminowanie cukrów prostych.

Pamiętajmy, że nie tylko nawyki żywieniowe kształtujemy u dzieci od wczesnego dzieciństwa. Podobnie jest z miłością do sportu (wyrażaną aktywnie, a nie tylko przez oglądanie meczów). Potrzeba ruchu wyzwolona w dzieciństwie zostaje na całe życie!